جشنواره خبر

اولین پایگاه خبری جشنواره ها و رویدادهای ایران


جشنواره خبر

اولین پایگاه خبری جشنواره ها و رویدادهای ایران




اولین جشنواره ملی دانشجویی آیه گرافی

دوشنبه, ۷ سپتامبر ۲۰۱۵، ۰۹:۱۵ ب.ظ
فراخوان جشنواره
منبع : www.festivalnews.ir

متن فراخوان

معاونت فرهنگی دانشگاه گیلان با همکاری گروه گرافیک دانشکده هنر و معماری برگزار می ­نماید

حامیان جشنواره :

ـ معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ـ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان

ـ سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت

ـ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان

اهداف جشنواره:

شناسایی ظرفیت­ ها و معرفی دانشجویان برگزیده سطح کشور

ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از فعالیت­ های هنری دانشجویی

زمینه سازی برای ارتقاء کیفی آثار هنری - مذهبی

اعتلای فرهنگ عمومی کشور و آشنایی بیشتر مردم با آثار هنری -  دینی


موضوعات

موضوعات جشنواره:

بخش اصلی : پوستر آیه ­گرافی

بخش جنبی: لوگوتایپ ( نام سوره­ های قرآن کریم )

بخش ویژه : آیات قرآنی با موضوع انفاق


شرایط ارسال آثار

مقررات جشنواره:

شرکت در جشنواره برای دانشجویان در هر سطح و رشته­ ای مجاز می­باشد.

هر شرکت­ کننده می­ تواند حداکثر در هر بخش 3 اثر ارسال نماید.

طراحی پوستر بر اساس آیه­ های منتخب جشنواره لازم الاجرا می­ باشد .

ارسال کپی کارت دانشجویی و شماره تماس به همراه اثر الزامی است.

حق برگزارکننده در استفاده از آثار در تبلیغات محفوظ می­ باشد.

در طراحی اطلاعات و متن پوستر از عنوان جشنواره استفاده نشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت 9  الی 13 با شماره  09366351471 تماس حاصل فرمایید.

 آیه­ های مبارکه قرآن کریم مورد نظر جشنواره در همین صفحه قابل رویت می باشد.


مشخصات اثر:

پوستر:   100x70 CM – CMYK – JPG-150 DPI

لوگوتایپ: 40x40 CM – CMYK – JPG – 200 DPI

حجم هر یک از آثار ارسالی حداکثر  10 mb می­باشد.

قید نام شرکت­ کننده بر اساس روش زیر بر روی فایل ضروری است:

Behnam_amini_poster 1

Behnam_amini_logotype 1

آثار خود را به ایمیل زیر ارسال فرمایید.

Ayehgraphy94@guilan.ac.ir

Ayehgraphy94@gmail.com


تقویم اجرایی:

مهلت ارسال آثار: 30 آذر 94

اعلام اسامی راه یافتگان: 15 دی 94


زمان برگزاری

افتتاحیه نمایشگاه: 8 اسفند 94

اختتامیه و اهدای جوایز: 16 اسفند 94

 هیأت داوران:

دکتر محمد خزایی

دکتر عبدالرضا چارئی

رسول پروری مقدم

بهرام حمیدی

حجت الاسلام عطالله اسماعیلی ( کارشناس امور قرآنی )

دبیر جشنواره:

مرضیه تراجی


جوایز جشنواره

 جوایز:

نفر اول پوستر : تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و مبلغ 20/000/000 ریال

نفر دوم پوستر : تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و مبلغ 15/000/000 ریال

نفر سوم پوستر : تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و مبلغ 10/000/000 ریال

جایزه بخش لوگوتایپ : تندیس جشنواره ، لوح تقدیر و مبلغ 10/000/000 ریال

اهدای 3 جایزه نفیس به نفرات برگزیده آیات انفاق

به طراحان آثاری که به نمایشگاه راه یابند گواهی شرکت در جشنواره اهدا خواهد شد.

فراخوان جشنواره

ضمیمه :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیه­ های مبارکه قرآن­ کریم

 

بخش اول ـ  آیات عمومی

 

1.1ـ وَاللّهُ یَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ  (النحل ـ آیه 19)

آنچه را که پنهان می­ کنید یا آشکار می سازید خدا به آن آگاه است

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.2 ـ لَّیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ مَسْکُونَةٍ فِیهَا مَتَاعٌ لَّکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَکْتُمُونَ( النور ـ آیه 29)

بر شما گناهی نیست اگر به خانه های غیرمسکون که متاعی در آن دارید داخل شوید هر چه را آشکار سازید یا پنهان دارید خدا به آن آگاه است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.3 ـ أَلَّا یَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی یُخْرِجُ الْخَبْءَ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَیَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ    (النمل ـ آیه 25)

چرا خدایی را که نهان آسمان ها و زمین را آشکار می­ کند و هر چه را پنهان می­ دارید یا آشکار می­ سازید می داند، سجده نکنند؟

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.4ـ أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى  (العلق ـ آیه 14)

 آیا ندانسته است که خدا می­ بیند؟

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.5 ـ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ(البقره ـ آیه 197)

الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ

حج در ماه های معینی است هر که در آن ماهها این فریضه را ادا کند، باید که در اثنای آن جماع نکند و فسقی از او سر نزند و جنگ نکند هر کار نیکی که انجام می دهید خدا از آن آگاه است و توشه بردارید، که بهترین توشه ها پرهیزگاری است ای خردمندان، از من بترسید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.6 ـ أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ(الملک ـ آیه 14)

آیا آن که می­ آفریند نمی ­داند؟ حال آنکه او باریک بین و آگاه است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.7 ـ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ (الشعرا ـ آیه 227)

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ

مگر آنان که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند و خدا را فراوان یاد کردند و چون مورد ستم واقع شدند انتقام گرفتند و ستمکاران به زودی خواهند دانست که به چه مکانی باز

می­ گردند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.8 ـ فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ (القصص ـ آیه 24)

گوسفندانشان را آب داد سپس به سایه بازگشت و گفت: ای پروردگار من، من به آن نعمتی که برایم می­ فرستی نیازمندم.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.9 ـ وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ(الاعراف ـ آیه 156)

وَاکْتُبْ لَنَا فِی هَـذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَـا إِلَیْکَ قَالَ عَذَابِی أُصِیبُ بِهِ مَنْ أَشَاء وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَـاةَ وَالَّذِینَ هُم بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ

برای ما در دنیا و آخرت نیکی بنویس ما به سوی تو راه یافته ­ایم گفت: عذاب خود را به هر کس که بخواهم می رسانم و رحمت من همه چیز را در بر می گیرد آن را برای کسانی که پرهیزگاری می­ کنند و زکات می­ دهند و به آیات ما ایمان می­ آورند مقرر خواهم داشت.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 1.10 ـ وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ(الزخرف ـ آیه 32)

أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ

آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می­ کنند؟ حال آنکه ما روزی آنها را در این زندگی دنیا میانشان تقسیم می­ کنیم و بعضی را به مرتبت، بالاتراز بعضی دیگر قرار داده ایم تا بعضی دیگر را به خدمت گیرند و رحمت پروردگارت از آنچه آنها گرد می آورند بهتر است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.11 ـ فَتَبَسَّمَ ضَاحِکًا مِّن قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ

(النمل ـ آیه 19) 

سلیمان از سخن او لبخند زد و گفت: ای پروردگار من، مرا وادار تا سپاس نعمت تو را که بر من و پدر و مادر من ارزانی داشته ­ای به جای آورم و کارهای شایسته­ ای کنم که تو خشنود شوی و مرا به رحمت خود در شمار بندگان شایسته ­ات درآور.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.12 ـ فَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنتُم مِّنَ الْخَاسِرِینَ (البقره ـ آیه 64)

ثُمَّ تَوَلَّیْتُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنتُم مِّنَ الْخَاسِرِینَ

ولی از فرمان سر باز زدید و اگر فضل و رحمت خدا نبود از زیانکاران می­ بودید.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.13 ـ وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِیلاً (النساء ـ آیه 83)

وَإِذَا جَاءهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُوْلِی الأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِیلاً

و چون خبری، چه ایمنی و چه ترس به آنها رسد، آن را در همه جا فاش می کنند و حال آنکه اگر در آن به پیامبر و الوالامرشان رجوع می کردند، حقیقت امر را از آنان در می ­یافتند و اگر فضل و رحمت خدا نبود، جز اندکی، همگان از شیطان پیروی می­ کردید.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.14 ـ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا (النور ـ آیه 21)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاء وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

چه می شد اگر فضل و رحمتی که خدا به شما ارزانی داشته است نمی­ بود، و اگر نه این بود که خدا مهربان و بخشاینده است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.15 ـ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ (البقره ـ آیه 194)

الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ

این ماه حرام در مقابل آن ماه حرام و شکستن ماه های حرام را قصاص است، پس هر کس بر شما تعدی کند، به همان اندازه تعدی اش بر او تعدی کنید و از خدا بترسید و بدانید که او با پرهیزگاران است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.16 ـ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (المائده ـ آیه 112)

إِذْ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ یَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ

و حواریان پرسیدند: ای عیسی بن مریم، آیا پروردگار تو می تواند که برای ما از آسمان مائده ای فرستد؟ گفت: اگر ایمان آورده ­اید، از خدا بترسید.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.17 ـ فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ (التغابن ـ آیه 16)

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنفِقُوا خَیْرًا لِّأَنفُسِکُمْ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

تا توانید از خدا بترسید و گوش فرا دارید و اطاعت کنید و به سود خود از، مالتان انفاق کنید و آنان که از حرص نفس خویش در امان مانده ­اند رستگارند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.18 ـ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ (البقره ـ آیه 282)

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا فَإن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ من رِّجَالِکُمْ فَإِن لَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَکْتُبُوْهُ صَغِیرًا أَو کَبِیرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَایَعْتُمْ وَلاَ یُضَآرَّ کَاتِبٌ وَلاَ شَهِیدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

ای کسانی که ایمان آورده اید، چون وامی تا مدتی معین به یکدیگر دهید، آن را بنویسید و باید در بین شما کاتبی باشد که آن را به درستی بنویسد و کاتب نباید که در نوشتن از آنچه خدا به او آموخته است سرپیچی کند و مدیون باید که بر کاتب املاء کند و از الله، پروردگار خود بترسد و از آن هیچ نکاهد اگر مدیون سفیه یا صغیر بود و خود املاء کردن نمی توانست، ولی او از روی عدالت املاء کند و دو شاهد مرد به شهادت گیرید اگر دو مرد نبود، یک مرد و دو زن که به آنها رضایت دهید شهادت بدهند، تا اگر یکی فراموش کرد دیگری به یادش بیاورد و شاهدان چون به شهادت دعوت شوند، نباید که از شهادت خودداری کنند و از نوشتن مدت دین خود، چه کوچک و چه بزرگ، ملول مشوید این روش در نزد خدا عادلانه تر است، و شهادت را استوار دارنده تر و شک و تردید را زایل کننده ­تر و هرگاه معامله نقدی باشد اگر برای آن سندی ننویسید مرتکب گناهی نشده اید و چون معامله ای کنید، شاهدی گیرید و نباید به کاتب و شاهد زیانی برسد، که اگر چنین کنید نافرمانی کرده­ اید از خدای بترسید خدا شما را تعلیم می دهد و او بر هر چیزی آگاه است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.19 ـ فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ(البقره ـ آیه 115)

وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

مشرق و مغرب از آن خداست پس به هر جای که رو کنید، همان جا رو به خداست خدا فراخ رحمت و داناست.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.20ـ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا(المزمل ـ آیه 20)

إِنَّ رَبَّکَ یَعْلَمُ أَنَّکَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَیِ اللَّیْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِینَ مَعَکَ وَاللَّهُ یُقَدِّرُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَیْکُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَیَکُونُ مِنکُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الْأَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

پروردگار تو می داند که تو و گروهی از آنان که با تو هستند نزدیک به، دو ثلث شب و نیم شب و ثلث شب را به نماز می ایستید و خداست که اندازه شب و روز را معین می کند و می داند که شما هرگز حساب آن را نتوانید داشت پس توبه شما را بپذیرفت و هر چه میسر شود از قرآن بخوانید می داند چه کسانی از شما بیمار خواهند شد، و گروهی دیگر به طلب روزی خدا به سفر می روند و گروه دیگر در راه خدا به جنگ می روند پس هر چه میسر شود از آن بخوانید نماز بگذارید و زکات بدهید و به خدا قرض الحسنه دهید و هر خیری را که برای خود پیشاپیش بفرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت و آن پاداش بهتر است و پاداشی بزرگ تر است و از خدا آمرزش بخواهید، زیرا خدا آمرزنده و مهربان است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.21 ـ وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ  (البقره ـ آیه 110)

نماز بگذارید و زکات بدهید هر نیکی را که پیشاپیش برای خود روانه می دارید نزد خدایش خواهید یافت هر آینه خدا به کارهایی که می­ کنید بیناست.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.22 ـ إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّالَّذِینَ هُم مُّحْسِنُونَ(النحل ـ آیه 128)

زیرا خدا با کسانی است که می پرهیزند و نیکی می­کنند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.23 ـ وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا (الاحقاف ـ آیه 15)

وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَوَضَعَتْهُ کُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ

آدمی را به نیکی کردن با پدر و مادر خود سفارش کردیم مادرش بار او را، به دشواری برداشت و به دشواری بر زمین نهاد و مدت حمل تا از شیر باز گرفتنش سی ماه است تا چون به سن جوانی رسد و به چهل سالگی در آید، گوید: ای پروردگار من، به من بیاموز تا شکر نعمتی که بر من و بر پدر و مادرم ارزانی داشته ای به جای آرم کاری شایسته بکنم که تو را خشنود سازد و فرزندان مرا به صلاح آور من به تو بازگشتم و از تسلیم شدگانم.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.24 ـ وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ(العنکبوت ـ آیه 69)

کسانی را که در راه ما مجاهدت کنند، به راه های خویش هدایتشان می­ کنیم، و خدا با نیکوکاران است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.25 ـ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(البقره ـ آیه 195)

وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ

در راه خدا انفاق­ کنید و خویشتن را به دست خویش به هلاکت میندازید و نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.26 ـ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً (البقره ـ آیه 83 )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ

به یاد آرید آن هنگام را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و درویشان نیکی کنید و به مردمان سخن نیک گویید و نماز بخوانید و زکات بدهید ولی جز اندکی، پشت کردند و رویگردان شدند.

 

بخش دوم ـ آیات مربوط به انفاق

 
 

در قرآن آیه ای که بر وقف و احکام آن صریحا دلالت کند، وجود ندارد. ولی دانشمندان مسلمان و مفسران قرآن کریم از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده است، چنین دریافته اند که وقف مورد تایید قرآن کریم است. چرا که اعمال خیر و صالح همواره در آیات این کتاب شریف و نورانی ستوده شده وبه طور عموم هر آنچه که بر انجام کارهای نیکو و تشویق بدان دلالت داشته باشد، بر وقف نیز دلالت می کند. به تعبیر دیگر می­ توان گفت که روح وقف مورد تایید قرآن کریم قرار گرفته است.

در نهایت مواردی از اعمال صالح، مانند صدقه، قرض الحسنه،تعاون، انفاق، محبت و کمک به همنوعان و.... ذکر شده و به نوعی با روح وقف سازگاری دارد که به برخی از آنها اشاره می­ شود:

الف: آیاتی که انسان را به عمل صالح ترغیب و توصیه نموده و می­ دانیم وقف کردن نیز نوعی کار خیر و عملی خدا پسندانه است:

 

2.1 ـ  و اما الذین امنوا و عملوا الصالحات فیوفیهم اجورهم(آل عمران/ 57)

[و اما کسانی که ایمان آورده­اند و کارهای شایسته کرده­اند، (خداوند) مزدشان را به تمامی به آنها می­دهد.]

در این آیه، «ایمان و عمل صالح» دو عامل مهم برای استحقاق پاداش دانسته شده است. ایمان، مقتضای اولیه و فطری انسانها است و باید با عمل صالح،ثبوت آن به نمایش گذاشته شود. صالحات در آیه­ ی مذکور می­تواند بر هر عمل شایسته­ ای- از جمله وقف- دلالت کند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.2 ـ المال و البنون زینه الحیوه الدنیا و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر أملا (کهف/ 46)

[مال و فرزندان آرایش زندگانی جهان اند ولکن، اعمال صالح که تا قیامت باقی است، نزد پرودگار بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.]

در آیه ی مذکور، باقیات صالحات می تواند شامل: نماز، تهجد، ذکر خدا و صدقات جاری هم چون بنای مساجد، مدارس و موقوفات و خیرات در راه خدا باشد.

که بدین ترتیب باید گفت: وقف مصداق بارز باقیات صالحات است.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ب: آیه هایی که به تالیف قلوب و جلب محبت دیگران دلالت دارد و چون یکی از مصارف در آمدهای وقف در جهت تحکیم و تثبیت روح همبستگی و محبت بوده و در عین حال احسانی است عاری از منت، و اقدامی است که در بسیاری از موارد، استفاده کننده از منافع وقف، واقف را ملاقات نکرده و چه بسا او را نمی شناسد، ولی از نتیجه لطف او بهره مند می­ شود، در نهایت تاثیر این عمل خدا پسندانه به مراتب عمیق­ تر و ماندنی­ تر خواهد بود:

 

2.3ـ انما الصدقات للفقراء و المساکین و العاملین علیها و المولفه قلوبهم و فی الرقاب و الغارمین و فی سبیل الله وابن السبیل» (توبه/ 60)

[صدقات منحصرا مختص است به: فقیران و عاجزان ومتصدیان اداره صدقات و کسانی که باید تالیف قلوب آنها کرد و آزادی بندگان و قرض داران و در راه خدا (راه تبلیغ و ترویج دین خدا) و به راه ماندگان].

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ج: آیاتی که مردم را به روح تعاون،احسان و برادری دعوت نموده است، مانند:

 

2.4 ـ تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان(مائده / 2)

[بر نیکی و تقوی همکاری کنید و بر گناه و دشمنی همکاری نکنید.]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 2.5 ـ ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی(نحل/ 90)

[یقینا خداوند به عدل و احسان وبخشش به نزدیکان دستور می­ دهد.]

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

د: آیاتی که وقف را از طریق تقرب الهی معرفی می­ کند،مثل:

 

 2.6ـ لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون(آل عمران/ 92)

[هرگز به مقام بر و نیکی نخواهید رسید مگر این که از آنچه که دوست دارید، انفاق کنید.]

بدون شک برای انفاق،راه های گوناگونی وجود دارد که وقف یکی از مهم ترین مصادیق آن می­ باشد. در ضمن نیل به مقام ابرار ومقربین نیازمند انفاق از چیزهایی است که محبوب انسان است و معمولا دل کندن از آنها کاری بس دشوار به نظر می­ رسد به ویژه در وقف که موقوفه از ملکیت واقف خارج شده و به مالک حقیقی یعنی خداوند متعال واگذار می­گردد.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.7ـ لیس البر ان تولوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البر من امن بالله و الیوم الاخر والملائکه و الکتاب و النبیین و اتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل....»(بقره/ 177)

[نیکوکاری آن نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب بگردانید،بلکه نیکی آن است که کسی به خداوند و روز باز پسین و فرشتگان و کتاب (آسمانی) و پیامبران ایمان آورد ومال خود را با وجود دوست داشتنش، به خویشاوندان و یتیمان و بینوایان ودر راه ماندگان و....بدهد.]

هنگام تعریف نیکی، خداوند به معرفی نیکان می­پردازد تامردم تنها به فراگیری مفاهیم بسنده نکنند. البته باید دانست که ریشه نیکی و نیکوکاری در اعتقاد و ایمان نهفته است.پس از اعتقاد و ایمان به اصول دین، خداوند به بیان اعمال صالح می­ پردازد و از بخشش مال شروع می کند و این بخشش نشان از عمق ایمان به مبدأ و معاد دارد، زیرا از آنچه به آن محبت دارد در راه خدا می ­دهد.

بدون شک وقف اموال نیز می تواند مصداق روشنی برای بر و نیکی به شمار آید.

و آیات فراوان دیگری که نقطه مشترک تمامی آنها بیان محبوبیت و مطلوبیت عمل وقف و شخص واقف در بارگاه الهی است. در حقیقت وقف، خروج مال از ملکیت مجازی انسان و پیوستن به ملکیت حقیقی خالق متعال است.

دو نکته مهم دیگر از آیات مذکور استنباط می­ شود:

الف: در آیات مذکور موارد استعمال وقف به خوبی تبیین شده است تا واقف آگاه گردد که مال خود را باید در چه راه هایی به مصرف برساند.

ب: یکی از مهم ترین شرایط مال وقفی برای آن که در درگاه الهی مقبول افتد، این است که باید از اموال دوست داشتنی واقف انتخاب شود و همین نکته می تواند بیانگر ایمان و عقیده واقعی واقف به خدا و روز جزا باشد.

 

2.8ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره /254)

اى کسانى که ایمان آورده­‏اید از آنچه به شما روزى داده ­‏ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزى فرا رسد که در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى و کافران خود ستم کارانند.

  ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.9ـ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ(بقره /262)

کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏­ کنند، سپس در پى آنچه انفاق کرده ‏اند، منّت و آزارى روا نمى ‏دارند، پاداش آنان برایشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است‏، و بیمى بر آنان نیست و اندوهگین نمى‏­ شوند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.10 ـ قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِّن صَدَقَةٍ یَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ (بقره /263)

گفتارى پسندیده (در برابر نیازمندان‏) و گذشت (از اصرار و تندىِ آنان‏) بهتر از صدقه‏ اى است که آزارى به دنبال آن باشد، و خداوند بى‏ نیاز بردبار است‏.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.11 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالأذَى کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لاَّ یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ (بقره /264 )

اى کسانى که ایمان آورده‏­اید، صدقه‏ هاى خود را با منّت و آزار، باطل مکنید، مانند کسى که مالش را براى خودنمایى به مردم‏، انفاق مى‏ کند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد. پس مَثَل او همچون مَثَل سنگ خارایى است که بر روى آن‏، خاکى (نشسته‏) است‏، و رگبارى به آن رسیده و آن (سنگ‏) را سخت و صاف بر جاى نهاده است‏. آنان (=ریاکاران‏) نیز از آنچه به دست آورده ‏­اند، بهره ‏اى نمى‏ برند؛ و خداوند، گروه کافران را هدایت نمى‏ کند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.12ـ وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِن لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ(بقره /265)

و مَثَل (صدقات‏) کسانى که اموال خویش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى‏ کنند، همچون مَثَل باغى است که بر فراز پشته­اى قرار دارد (که اگر) رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد، و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ریزى (براى آن بس است‏)، و خداوند به آنچه انجام مى‏ دهید بیناست‏.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.13 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ (بقره/267)

اى کسانى که ایمان آورده­‏اید، از چیزهاى پاکیزه‏اى که به دست آورده ‏اید، و از آنچه براى شما از زمین برآورده­ایم‏، انفاق کنید، و در پى ناپاک آن نروید که (از آن‏) انفاق نمایید، در حالى که آن را (اگر به خودتان مى‏ دادند) جز با چشم ‏پوشى (و بى ­میلى‏) نسبت به آن‏، نمى‏­ گرفتید، و بدانید که خداوند، بى‏ نیازِ ستوده (صفات‏) است‏.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.14 ـ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره /274)

کسانى که اموال خود را شب و روز، و نهان و آشکارا، انفاق مى‏­ کنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى‏­ شوند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.15ـ لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ (بقره /92 )

هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست .




https://www.guilan.ac.ir/farhangi/show_m.php?a=09863


 فراخوان طراحی پوستر

نظرات (۶)

من بتازگی فارغ التحصیل شدم آیا مجاز به شرکت در این مسابقه نیستم؟
من هم فارغ التحصیل گرافیک هستم میتونم شرکت کنم یا فقط کسانی ک دانشجو هستن میتونن؟
از اطلاع رسانیتون ممنون
سلام میتونم نام طراح پوستر جشنواره رو بدونم؟
پس چرا اسامی رو نزدید؟16 دی شد
کی نتایج رو اعلام می کنن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


جشنواره خبر | wwww.jashnvarekhabar.ir